Marlène Sjerps ontdekte haar liefde en talent voor het beeldhouwen eind jaren tachtig. Vanaf dat moment ontwikkelde zij als autodidact en niet gehinderd door culturele ballast en andermans ideeën, een geheel eigen stijl die nog steeds schreeuwt om doorontwikkeling. Een en ander resulteerde in een tiental exposities binnen het galerie-circuit begin jaren negentig: Subjectives, een groep van circa vijfentwintig unieke beelden tussen de 40 en 180 cm hoog.

In 1993 besloot ze tot een noodzakelijke maar zelfgekozen pauze, zo nu en dan onderbroken door een kleine opdracht, die uiteindelijk zeven jaar zou duren.

In 2000 kwam de onvermijdelijke ommekeer: een particuliere opdracht voor een groot brons resulteerde in Conception: a Gift of Water. Daarmee werd duidelijk dat de pauze Marlène Sjerps geen kwaad had gedaan. Conception was meer gerijpt, evenwichtiger, rustiger en tegelijkertijd meer uitgesproken dan haar eerdere werk. Conceptueel denken had plaats gemaakt voor stijl, duidelijke lijnen en een vastere visie.

Opvallend is dat Conception in essentie teruggrijpt op haar allereerste brons uit 1989, I Know Who Did It. Het is alsof Sjerps zichzelf bij de kladden heeft gegrepen om van vooraf aan opnieuw te beginnen.

Marlène Sjerps: 'Ik ben heel erg benieuwd naar wat ik over zo'n vijftien jaar maak'.

De beelden van Marlène Sjerps worden momenteel gegoten bij de toonaangevende kunstbeeldgieterij Binder te Haarlem. De firma Binder giet onder meer beelden voor (de erven) Mari Andriessen (De Dokwerker), Nic Jonk, Charlotte van Pallandt, Truus Menger, Kees Verkade en Willem Lenssinck.